Avui dijous i divendres el Museu Darder de Banyoles acull les dues jornades que, de nou, posaran el focus en el món rural de l’època romana

El Museu Darder de Banyoles torna a ser la seu de les jornades Fundus que en aquesta onzena edició aprofundiran en l’economia de les vil·les en època romana. Les jornades, de caràcter internacional, s’iniciaran avui dijous 13 de juny i s’allargaran durant tot el divendres 14 i estan organitzades pel Museu Arqueològic i la Universitat de Girona.

Banyoles acull l’XI Fundus, les jornades sobre el món rural d’època romana, un punt de trobada científic que posarà el focus en l’economia de les vil·les que, tot i que no hi ha una definició precisa del que era una vil·la en el món romà, hi ha un cert consens en considerar-la com un establiment rural des del qual es gestionava un conjunt de terres amb una finalitat eminentment productiva. Les jornades Fundus respondran, entre d’altres interrogants, quina era la seva activitat principal o el sistema econòmic que empraven.

Miquel Cuenca, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Banyoles ha celebrat que la ciutat sigui seu d’unes jornades d’aquest tipus “perquè més enllà de ser un referent en la conservació i divulgació del patrimoni arqueològic, com és el cas de la vil·la romana de Vilauba, gestionada pels Museus de Banyoles, també ho volem ser en l’estudi d’aquest patrimoni”, a més d’afegir que “per això, des de l’any passat hem tingut el màxim interès en arribar a un conveni amb la Universitat de Girona per esdevenir seu permanent d’aquestes jornades que ensajuden a aprofundir en el món rural d’època romana, que és l’exactament l’àmbit al qual correspon Vilauba”.

Una desena de conferències de caràcter internacional

Les jornades començaran amb una conferència inaugural de la professora de la Universitat de Bolonya, Annalisa Marzano, que portarà per títol “Le forme della produzione agrícola nel mondo romano: ville, fattorie e villagi”. Després d’aquesta conferència, durant un dia i mig, es presentaran 12 comunicacions per part d’equips d’investigació, catalans, francesos, espanyols, grecs i algerians. Les jornades acabaran amb una ponència final que portarà per títol L’economia de les vil·les al nord de la Tarraconesa. Instal·lacions i producció, a càrrec dels organitzadors. Finalment, a la tarda del dia 14 s’oferirà una visita guiada a la vil·la romana de Vilauba, situada al municipi de Camós. La participació és de
prop de 70 persones.

Aquestes jornades estan organitzades pel Museu Arqueològic de Banyoles- Ajuntament de Banyoles, l’Institut de Recerca Històrica-Universitat de Girona i el Grup de Recerca Arqueològica del Pla de l’Estany. Alhora, compta amb la col·laboració de la Université de Pau et des Pays de l’Aduor, de la Unité Mixte de Recherche (UMR) 5140 de Montpellier-Lattes i de l’editorial Documenta Universitaria.

Aquesta iniciativa és paral·lela a l’edició del número 13 de la col·lecció monogràfica “Studies on the Rural World in the Roman Period” i del número 1 de la revista Fundus “International Journal on the Rural World in the Roman Period”.

Imatges relacionades