La Col·lecció Darder (1916), tot i estar formada en la seva major part per espècimens de fauna, conté alguns objectes que semblen diferir d’aquest tema. Un dels casos que pot sobtar més és la presència de 29 quadres pintats a l’oli, no massa interessants des del punt de vista artístic. Tot i això, excepte en el cas d’un paisatge, la resta mostren peixos i alguna altra espècie d’ambients aquàtics, i per tant són representacions realistes de fauna. 
En l’arxiu d’imatges del museu es disposa d’una fotografia datada el 1910 on es veuen almenys 40 quadres com aquests en les parets del Laboratori Ictiogènic del Parc Zoològic de Barcelona. Aquest espai era una sala llarga plena de peixeres on es criaven els alevins que posteriorment es distribuïen per rius i llacs catalans en la Festa del Peix, la primera de les quals es va celebrar a Banyoles. Precisament va ser com activitat paral·lela a l’esdeveniment que es va realitzar una Exposició de Piscicultura i Pesca a la futura seu del Museu Darder, on també es van exposar alguns d’aquests quadres.
La publicació de Francesc Darder “Piscicultura” també aporta informació sobre els quadres, ja que està il·lustrada amb imatges d’aquests. 
Quant a l’autor, podria ser el mateix Darder, ja que la signatura que porta la majoria, “Darder” és compatible amb la seva. No és casualitat que el fundador del museu fos parent del pintor Joan Llimona, tot i que no passava de ser simple aficionat.
Desconeixem si els quadres que van ingressar al Museu Darder amb la col·lecció fundacional van ser més dels 29 que es conserven avui dia, però cal dir que aquests van patir alguns problemes de conservació. Dels que estaven en més mal estat, se’n va triar el que il·lustra aquest article per ser restaurat el 2924. La raó va ser que era el que presentava més problemes: una gran taca a la part superior, un tall a la tela, manca de marc, la tela mig desenganxada del bastidor, pèrdua de pintura en alguns punts, taques d’humitat...
Es va encarregar la feina de restaurar-lo a Neus Campmany, que treballa habitualment amb el museu. Amb la restauració s’han resolt tant com ha estat possible els problemes, de manera que el quadre s’ha deixat tan bé s’ha pogut, ja que alguns defectes són de difícil solució, millorant-ne l’aspecte i assegurant la seva conservació amb una neteja a fons. Al mateix temps, la millora del seu estat de conservació evita que pugui contaminar objectes propers en el magatzem on es conserva. En la imatge que acompanya aquest article podem veure el quadre abans i després de la restauració.
Quant a l’espècie representada, es tracta d’una madrilleta vera, tal com porta escrit a la part posterior. Aquesta espècie, procedent d’Europa central i occidental, és invasora a Catalunya. S’ha introduït en fer-se servir com esquer, i potser n’hi havia hagut a l’Estany de Banyoles, encara que actualment hi és desconeguda. Té impactes negatius, com ara l’alteració de l’hàbitat, danys a la vegetació aquàtica i competència amb espècies autòctones.


Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder de Banyoles



Fitxers relacionats