L’any 1998 va ingressar al Museu Darder una col·lecció procedent de l’antiga aula de ciències del Col·legi del Collell, que havia estat en funcionament des de 1852 fins poc abans que es rebés la col·lecció. Aquesta està formada bàsicament per elements de zoologia i geologia. D’aquests hi havia una capsa amb diverses roques volcàniques amb aquest text “Vesuv Ash rain of the eruption (March 1944; days 22.23.24.25.26”. Aquestes paraules donaven alguna informació, però també aportaven preguntes. Tenim un lloc (el Vesuvi, un conegut volcà italià) i unes dates (els dies 22 a 26 de març de 1944). Això ens ajuda a saber la procedència de les roques. Però, per què està en anglès? Per què és destacable aquesta erupció?
El Vesuvi (regió de Campania, Itàlia, a prop de Nàpols) és un volcà que fa poc més de 1200 m d’alçada, té un cràter de més de 300 m de profunditat i produeix erupcions explosives. La més coneguda és la de l’any 79 dC, que va arrasar Pompeia i Herculà, viles romanes de les que s’han conservat espectaculars restes cobertes per les cendres del volcà. Posteriorment hi va haver diverses erupcions, essent la més important del S. XX la del 17 de març de 1994, que va destruir tres poblacions properes. Aleshores, feia ben poc que les tropes aliades de la II Guerra Mundial havien arribat a la zona. Els soldats van patir els efectes de l’erupció, però també van participar en tasques de neteja de cendres i donant suport a la població. La lava va anar sortint fins el dia 29 de març. Des de llavors, no hi hagut noves erupcions.
Tot plegat ens fa pensar que aquests fragments de roques van ser recollits del 22 al 26 de març per soldats anglesos o estatunidencs que posteriorment ho van distribuir des d’alguna botiga de ciències naturals. Especialment ho fa pensar un tub de vidre que conté 5 tipus de cendres de diferents gruixos, separades per petits cartonets i tapat amb cera, molt elaborat. Ara bé, en no haver-hi cap marca d’una casa comercial, hi podria haver alguna altra hipòtesi, com que ho va preparar per a la seva col·lecció particular un soldat aficionat a la geologia que formés part de les tropes aliades. D’alguna manera, les mostres haurien arribat al Col·legi del Collell, sigui mitjançant un alumne o un professor. Novament, neixen més preguntes.
Les certeses, però, fan referència al fet que la datació i procedència de les roques són clares, un fet prou important en aquesta col·lecció, on el material que conté informació és poc.

L’erupció del Vesuvi de 1944 va ser captada per les càmeres de British Pathé. Les imatges, com passa sovint amb les de volcans, són espectaculars i en certa manera recorden les més recents del volcà de Cumbre Vieja (La Palma) de 2021. Són imatges que ens recorden que el nostre planeta té molta activitat geològica contra la que els humans difícilment podem lluitar. Es poden veure aquí.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder de Banyoles