És ben estrany que una de les peces estrella del Museu Darder tingui ben poc a veure amb la seva temàtica principal. De fet, a nivell dels usuaris habituals del Museu, tampoc és coneguda. Però en canvi, és la que més s’ha cedit per a exposicions temporals d’altres museus catalans i que més sol·licituds d’investigadors diferents hem tingut. Es tracta d’un sac de gemecs o cornamusa, fabricat a l’obrador Reig de Torelló a finals del segle XIX. No l’havien fet sonar mai i les mides de les seves parts no són les habituals. Forma part de la petita col·lecció d’instruments musicals fets amb pells d’animals (l’única relació que veiem amb la temàtica del Museu Darder) que, per manca de més informació, suposem que forma part de la col·lecció fundacional del Museu.
Aquesta cornamusa viatgera va formar part de l’exposició “El sac de gemecs a Catalunya” (Barcelona) els anys 1990 i 1991. Més tard, el 1997, va anar fins Olot a l’exposició “Cornamusam”. Més recentment, el 2007, va formar part de l’exposició “La cacera de bruixes a Catalunya” (Barcelona), com a objecte relacionat amb la bruixeria. Exposat habitualment a la Sala d’Antropologia de l’antic Museu Darder, actualment es guarda a les sales de reserva del Museu, a l’espera que el tornin a demanar.
A banda de les exposicions temporals, també ha estat un objecte d’interès pels investigadors. L’any 1996, els especialistes Francesc Sans i Galderic Santana no només van dibuixar i mesurar tots els elements del sac, sinó que en van escriure un informe i van grabar un cinta de caset amb els sons de les seves peces de fusta, ja que la part de cuir està rígida i no és funcional. L’any 2001, van ser Romà Escalas i Oriol Rossinyol, del Museu de la Música de Barcelona, els que van fer un breu anàlisi tant de la cornamusa com de la resta d’instruments musicals del Museu Darder, per tal d’incorporar-los a un fitxer que recull tots els instruments musicals dels museus catalans. Més recentment, fa tan sols unes setmanes, Joan Pallisa, documentalista també del Museu de la Música, va passar-s’ho molt bé fent un nou anàlisi del sac de gemecs que ens permetrà obtenir noves informacions d’aquesta inesperada peça estrella del Museu Darder.
Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder.