L'art gòtic està ben representat a Banyoles. Entre els segles XIII i XV la vila passa per moments pròspers, i això es fa notar en els importants edificis públics, laics o religiosos, que es van construir en aquesta època. Entre altres Santa Maria dels Turers, la Pia Almoina, la Llotja del Tint, la plaça Major... Les dues peces gòtiques que poden considerar-se realment emblemàtiques de la ciutat són el retaule de Santa Maria de l'Escala i l'Arqueta de Sant Martirià.

El retaule de Santa Maria o de Nostra Senyora de l'Escala és obra de Joan Antigó, de l'escola de Girona, entre 1437 i 1439. És considerada una peça excel.lent, d'entre les millors del gòtic internacional. Fou encarregat per l'abat Pau per 200 florins. Consta de 5 cossos verticals, amb el central buit per a posar-hi una mare de déu, que tot primer fou de fusta i més tard se substituí per l'actual d'alabastre policromat (s. XIV). Els altres cossos estan ocupats per escenes de la vida de la Mare de Déu, per ordre cronològic segons la Llegenda Àuria de Jacobo de Varaggio. El sotabanc, que sosté el retaule, està format per set plafons, amb figures de sants i de la Mare de Déu dels Dolors, excepte el del mig, que és buit perquè allí s'hi posava sempre una Pietat.

El retaule no es podia veure a Banyoles des del 2012, ja que es va tapar per protegir-lo de les obres de reforma del teulat de l’església del Monestir. Ara coincidint amb la important exposició “Carles Fontserè. L'aventura artística” es pot tornar a veure. L’horari és de dimarts a dissabte de les 4 a les 8 de la tarda i els diumenges de 10 a 2 de la tarda. A més, de l’exposició i el retaule es pot visitar el claustre del Monestir. L’entrada és gratuïta.